مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20957 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

آيا خانمها هم مي توانند مراحل عرفان را طي كنند ؟ در صورت مثبت بودن ، نمونه هايي را چه در عصر حاضر و چه در ايام قديم ذكر نماييد و روش سير مراحل عرفان را برايم بيان بفرمائيد.

در رابطهبا سؤالي كه مرقوم فرموديد بايد گفته شود ، عرفان و سير و سلوك پاسخ به نيازمندي همه ابناء بشر از نظر خلقت و طينت آنان محسوب ميشود كه در اين جهت فرقي ميان زن و مرد نيست ؛ خانمها هم مي توانند مراحل عرفان را طي كنند؛ و مراحل سير عرفان كه مشتمل بر تحصيل مباني نظري و سلوك عملي آن مي باشد به طور اختصار چنين استعرفان نظري به بيان ديدگاههاي حقيقي و واقعي درباره توحيد مي پردازد و به فرموده امام راحل (موضع آن وجود مطلق است يا بگو حق تعالي است و بحثي بجز حق تعالي و جلوه هاي او كه غير او نيست ندارد . اگر كتابي يا عارفي بحث از چيزي غير حق كند . نه كتاب عرفان است نه گوينده عارف است و اگر فيلسوفي در وجود آنطور كه هست نظر كند و بحث نمايد نظرش الهي و بحثش عرفاني است و همه اينها غير از ذوق عرفاني است كه از بحث بهدور است و غير، از آن مهجور، تا چه رسد به مشهود وجداني و پس ازآن نيستي در عين فرق در هستي( ادفع السراج كه شمس طالع شد )

. . . ما نيز اكنون به عرفان فطري انسانها نظر مي اندازيم و گوييم در فطرت و خلقت ، انسان امكان ندارد به غير كمال مطلق توجه كند و دل ببنديد ، همه جانها و دلها بسوي اويند وجز او نجوييد و نخواهند جست و ثناخواناويند و ثناي ديگري نتوانند كرد . ثناي هر چيزي ثناي اوست گرچه ثناجو در حجاب است و گمان كند ثناي ديگري گويد و در تحليل عقلي كه خود حجابي است نيز چنين باشد (1)

در باب تفاوت عرفان نظري و عرفان عملي بايد گفت : عرفان نظري به بيان ديدگاههاي حقيقي و واقعي درباره توحيد ميپردازد اما عرفان عملي به بيان تحولات روحي ميپردازد كه در منزل سوم بعد از دو مرحله اصلاح ظاهر و اصلاح خلقيات، در رسيدن به معرفت ذوقي بصورت عملي براي انسان پيش مي آيد . منزل اول با يقظه شروع ميشود، يعني بيداري. منزل بعد را توبه، همين طور تا فنا في الله كه خواجه عبدالله انصاري در كتاب مشهور منازل السائرين و كتاب ديگر خود صد ميدان اين منازل را درصد منزل معرفي نموده است؛ و چنانچه بخواهيم نمونه هايي از زنان عارفه را جهان نام ببريم ميبايد از سيده و پيشرو آنها دخت رسول گرامي اسلام فاطمة زهرا ( و نيز دخت او زينب كبري (نام ببريم ... و ديگر زنانيكه در خيل مادران شهدا به واسطه انقطاع و ترك دنيا به كشف و شهود جهاني ديگر، عزيزان خود را بدان سو روانه داشته اند بايد اشاره كنيم و اگر شرحي از معنويات و روياهاي صادقه آنان بشنويم اين سخن را به حق تصديق خواهيم كرد كه اينان نمونه هاي موفق عرفان عملي هستند . در تاريخ از زنان ديگري نام برده شده است كه در كتابي به نام

رياحين الشعيه گرد آوري گرديده و همچنين از مجموعه تاليفاتي كه از يك بانوي اصفهاني (2) در باب عرفان با همين نام منتشر گشته ميتوان نام برد كه مطالعه آن در آشنايي با شخصيت زنان عارفه مفيد خواهد بود.

ــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ حضرت امام خميني ره ـ ره عشق ـ ص 34 و 24

2ـ بانو سيده نصرت امين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.